mandag 8. september 2014

Boken på vent!


Det er tirsdag og tid for boken på vent. Denne gangen vil Beathe at vi skal presentere 5 bøker vi skal lese i høst.

Jeg har planer om å lese:(men som mange vet kan planer endres fort når det dukker opp nye bøker som sniker i køen)

Jojo Moyes-Den ene pluss en
Livet til Jess er virkelig kaotisk: Med to jobber, to barn og en stinkende hund forsøker hun å gjøre det beste ut av hverdagen. Plutselig får datteren hennes en fantastisk mulighet av sorten som bare kommer en gang i livet, men hva hjelper vel det når Jess slett ikke har råd til å gripe den? Inn i livene deres kommer den kjekke Ed Nicholls - en mann som tilsynelatende har alt: Ed er rik, suksessfull og i Jess sin øyne, ekstremt arrogant. På overflaten lever de to vidt forskjellige liv, men Ed vet utmerket godt hva det vil si å være alene med tøffe utfordringer. Han har tid og lyst til å hjelpe Jess, men kan han det, når hans eget liv nylig ble snudd på hodet og han selv går en høyst usikker fremtid i møte?
 
 Louisa M. Alcott-Småfrøkner(1001 bok)
 Boken handler om  livene til de fire søstrene Meg, Jo, Beth, og Amy 
 
 Cecilia Samartin-Los Peregrinos
Jamilet ligger på sykehus i Santiago de Compostela etter en dramatisk brann. Kvelden før ble hennes bestefar, Señor Peregrino, skutt. I sykeværelset forteller Rosa, bestemoren Jamilet så lenge har lett etter, legenden om Faridoon og Florica. Den mauriske prinsen Faridoon bortfører en spansk bondejente til palasset Alhambra fordi han mener hun er Den Blå Rosen og utvalgt til en helt spesiell oppgave. I Alhambra venter Zoraya, den onde kvinnen ingen kjenner opphavet til. Legenden forteller den avgjørende kamp mellom ondt og godt, gir det endelige svaret på hvorfor Jamilet bærer på det store fødselsmerke, og hva merket betyr. I denne romanen oppklares alle livsmysteriene til Jamilet.
 
 Katherine Webb-Det forbudte barnet
Bath, 1821: Innerst i Lansdown Crescent på et høydedrag over byen, ruver herskapshuset til den rike og innflytelsesrike Alleyn-familien. Her har sønnen Jonathan levd isolert i mørke bak gjenspikrede vinduer siden han kom tilbake fra krigen. Men tjenestejenta Stær tror ikke det er krigens redsler som tærer på Jonathan. Hun er overbevist om at han er blitt gal fordi han tok livet av ungdomskjæresten Alice, som Stær elsket som en søster.
Da den unge Rachel Weekes flytter til byen, har det en rystende virkning på både Alleyn-familien og mange andre i Bath. Med sitt sannhetssøkende og ærlige vesen tvinger Rachel gradvis fortidens hemmeligheter ut av skyggene. Men Rachel og Stær må begge betale en høy pris dersom sannheten om Alice skal helt frem i dagen.
 
 Victoria Hislop-Soloppgang( i salg 3/10)
Sommeren 1972. Famagusta på Kypros er en av Middelhavets mest ettertraktede feriebyer - byen gløder av suksess og fremgang. Et ambisiøst par er i ferd med å åpne øyas mest spektakulære hotell, hvor tyrkisk- og gresk-kyprioter jobber side om side. De to nabofamiliene Georgiou og Özkan har flyttet til Famagusta for å komme unna all den politiske uroen og volden andre steder på øya. Men under Famagustas glamorøse glasur, er spenningen økende. Et gresk militærkupp setter øya på hodet, og Kypros står overfor en katastrofal konflikt. Tyrkia invaderer øya for å beskytte den tyrkisk-kypriotiske befolkningen, og Famagusta blir beleiret. 40 000 mennesker rasker med sine mest dyrebare eiendeler og flykter i panikk fra de fremrykkende militærstyrkene. Kun to familier blir igjen i den forlatte byen. Dette er deres historie.
 


10 kommentarer:

  1. Ser ut som du har en koselig lesehøst fremfor deg. Jeg har lest Det forbudte barnet, og likte den veldig godt, og Den ene pluss en selvfølgelig, en nydelig bok. Samartin er på vei til meg, så den hiver jeg meg over når den kommer, bare jeg får ryddet vekk litt jeg har begynt på :) Ha en super tirsdag!

    SvarSlett
  2. Fine bøker du har funnet frem, eller jeg innbiller meg det i hvert fall. Har kun lest en av de og det er den øverste. Kos deg med bøkene :-) Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  3. Her var det mange flotte bøker! Jeg har lest "Den ene pluss en" og syns den var helt fantastisk!! 1001-listen er jo bare helt super, gleder meg til å høre hva du syns om boken du har plukket ut denne måneden :)

    SvarSlett
  4. Den ene pluss en ligger her i ventehyllen min, og Los Peregrinos og Det forbudte barnet må jeg nok også lese. Småfrøkner er fornøyelig, den kan du glede deg til :-) Jeg plukket den også ut fordi den stod på 1001 listen :-)
    Ønsker deg en fin dag, Lene!

    SvarSlett
  5. Mange fine valg her. Har nettopp lest Det forbudte barnet, og kan tenke meg å lese mer om Peregrino. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. "Den ene pluss en" anbefaler jeg virkelig! Den var skikkelig god :) Kos deg!

    SvarSlett
  7. Her var det mange av forfattere jeg liker=) Jeg gleder meg virkelig til Den ene pluss en! Likte utrolig godt den første=) Kos deg med bøkene=) Vibeke

    SvarSlett
  8. Tenker jeg må koselese Samartin og Hislops siste jeg også.:) Kos deg.

    SvarSlett
  9. Er småfrøkner oversettelsen av Little women? Ser artig ut i alle fall ^^

    SvarSlett