tirsdag 25. november 2014

boken på vent!

Det er tirsdag og tid for boken på vent hos Beathe.
 
Min bok på vent denne uken er
Mitt beryktede liv som MADAME X av Kate Manning

 
 
Axie Muldoon vokser opp i en fattig irsk immigrant- familie i 1800-tallets New York. Sammen med de to småsøsknene kjemper hun mot sultedøden ved å tigge på gata. Der møter barna den strengt religiøse Mr. Brace,
som i tillegg til å by på nybakte boller, endrer livet deres
for alltid. Når en syk mor lar seg overtale, blir barna sendt
bort – og skilt fra hverandre.
 
Etter flere mislykkede forsøk på å få samlet søskenflokken, drar uregjerlige Axie tilbake til storbyen alene. Her blir hun hjelpeløst vitne til morens smertefulle død i barselseng.
 
Den foreldreløse 13-åringen blir hushjelp hos jordmoren Mrs. Evans. Men hennes praksis handler om mer enn å være fødselshjelper, og Axie er en lærenem assistent.
Sakte, men sikkert foretar Axie en klassereise fra rennesteinen til sosietetslivet på 5th Avenue. Fordømmelse og trussel om fengsel hindrer henne ikke i å hjelpe gravide, fortvilede medsøstre.
 
Nå har vi hatt så mye grått og trist regnvær, så avslutter med et bilde av utsikten jeg har fra huset mitt akkurat nå :)


3 kommentarer:

  1. Flott bilde på slutten der. Jeg har denne boken liggende men det ser ikke ut som jeg rekker å lese den i år likevel mye norsk på lesemenyen de neste ukene.

    SvarSlett
  2. Det var et nydelig bilde. Jeg ønsker meg virkelig en sånn utsikt. Jeg bor på et byggefelt omgitt av hus, men er vokst opp på en gård med vid utsikt. Så det ligger nok i blodet :-)
    Jeg må skrive ned den boken, den så virkelig fin ut. Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  3. helt ukjent bok for meg dette..Ha en god natt!

    SvarSlett