tirsdag 19. februar 2013

Boken på vent

 
Nok en tirsdag og boken på vent hos Beathe.
 
Boken jeg vil vise i dag har jeg hørt fra flere at skal være en morsom bok
 
Jonas Jonasson-Hundreåringen
Som klatret ut vinduet og forsvant
 
 
 
Etter et langt og begivenhetsrikt liv havner Allan Karlsson på gamlehjem hvor han tror han snart skal ende sine dager. Problemet er bare at helsa nekter å svikte. En dag fyller han ubønnhørlig hundre år. Pomp og prakt, ordfører, lokalavis og bløtkake venter. Men Allan vil ikke være med. Han klatrer ut gjennom vinduet. Boken handler om Allan Karlssons månedslange reise gjennom Sverige. En reise som kompliseres ved at han kommer på kant med både politiet og en motorsykkelbande som han dessverre kom til å stjele en verdifull koffert fra. Men boken er også en reise gjennom det forferdelige 1900-tallet, den uendelig sorgløse Allan Karlssons livsreise. Det viser seg at Allan Karlsson ikke bare har deltatt i, men også forårsaket flere av 1900-tallets store begivenheter. Han har vært innblandet i utviklingen av atombomben, blitt god venn med formann Maos unge hustru og både planlagt og avverget et attentat mot statsminister Winston Churchill.
 

7 kommentarer:

  1. Denne er jeg veldig spent på og gleder meg til det blir den sin tur til å bli lest. Du vant forresten Giveawayen min "Reisen til Bella Coola" så send meg adressen din på mail: beathe4@online.no så skal jeg sende den til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååååå nå ble jeg glad. Har vært på fjellet så har ikke fått sjekket. Sender mail :)

      Slett
  2. Hørte denne som lydbok- fantastisk godt lest av Trond Brænne! Aldri har før har det å male varandarekkverk vært et av sommerens høydepunkt, men det ble det takket være Allan Karlssons helt usannsynlige underholdene beretning!
    Gled deg- selv om jeg også vet om folk som synes det ble litt i meste laget vilt...

    SvarSlett
  3. Dette syntes jeg varen helt fantastisk bok :-) Den var både morsom og lærerik, litt sånn Forest Gump type historie. Den kan du glede deg til :-)

    SvarSlett
  4. leste denne i fjor, noe av det kuleste eg har lest :D

    SvarSlett
  5. Denne gler eg meg også til å lese - den står på "ventelista" mi.

    SvarSlett
  6. Det er bare å glede seg til denne boka, den er veldig artig! Lenge siden jeg har ledd så mye av ei bok=) Vibeke

    SvarSlett