mandag 29. oktober 2012

Heklet lykt


Har sett så mange steder at folk hekler lykter. Inni brukes ulike glass. Dette har jeg hatt lyst å prøve også. Så er igang med en liten test ved å bruke en enkel oppskrift. Tok det garnet og den nålen jeg hadde. Garnet er Paris fra drops og pinne 4,5. Tror jeg vil teste med en kant nede neste gang. Vi får se når jeg er ferdig med denne.....


  1. Legg opp luftmasker(lm) til du får en ring som passet rundt nede på glasset.
  2. Fest  ringen med en kjedemaske(kjm).
  3. Neste omg: 4 lm (blir første stav i omg), hopp over en m i forrige omg, * en stav(st) i neste m, 1lm, hoppover en m i forrige omg*. Gjenta mellom * ut omg. Den siste lm festes i 3. m i den første st i omg med en kjm.
  4. Gjenta omg over til glasset er dekt. 
  5. Avslutt med to rader med fastmasker.
  6. Fest trådene, tre i et bånd øverst vis du ønsker det.
På denne siden finner du filmsnutter av hvordan man hekler ulike masker
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=26&sort=2&thumbnails=on

3 kommentarer:

  1. Flink du er,så koselig dei lyktene:)
    Fin fin dag til deg!
    Klem

    SvarSlett
  2. Du er kjempeflink,de er så koselige de lyktene!

    SvarSlett
  3. kjempe koselige lykter :o) Ser jeg må lære meg å hekle også... eller så må jeg lage min egen oppskrift til strikking. Men veldig stilig med knappen. Prikken over i en det der :o)

    SvarSlett