søndag 13. juli 2014

Hva leser jeg nå:

 Vanligvis er jeg med på en smakebit på søndag, men den utfordringen har tatt sommerfri. Jeg vil allikevel skrive litt om  de to siste bøkene jeg har lest

Ville hester av Jeannette Walls
Boken handler om Lily Casey Smith som er forfatterens uredde og handlekraftige bestemor. Hun ble født i en jordhytte i 1901 og vokste opp på en ranch i sørstatene.
Seks år gammel arbeidet Lily med å temme farens hester på familiens gård. Som 15 åring dro hun hjemmefra for å bli lærer. For å komme seg på jobb måtte hun ri 80 mil, helt alene, på en ponni. Hun lærte seg å kjøre både bil og fly. Sammen med sin ektemann drev hun en ranch i Arizona. Hun ble mor til to barn, hvorav ett er Jeannette’s minneverdige mor, Rosemary Smith Walls
 
Jeg har tidligere lest bøkene Krystallslottet og sølvstjernen av forfatteren
 
 
Leserne i Broken Wheel anbefaler av Katarina Bivald
Sara fra Haninge utenfor Stockholm brevveksler med Amy Harris fra Broken Wheel i Iowa. Etter to års brevveksling og bytting av bøker bestemmer Sara seg for å besøke Amy. Da hun kommer frem rekker hun akkurat å bli med i Amys begravelse. I den lille byen langt ute i ødemarken treffer Sara alle de menneskene Amy har skrevet om. Hun får bo i Amys hus og etter hvert starter hun opp en bokhandel med Amys bøker. Da visumet hennes går ut får innbyggerne i Broken Wheels en ide......
 


2 kommentarer:

  1. To bra bøker dette! Liker Jeanette Walls bøker godt, og Broken Wheels-boka likte jeg pga alle litterære henvisninger.

    SvarSlett
  2. Spennende og interessant bøker :p Syntes spesifikt Ville Hester virket noe for meg :D
    - Siri

    SvarSlett