lørdag 24. januar 2015

En smakebit på søndag

 
Det er søndag og tid for en smakebit. Jeg har så vidt begynt å lese Ingen savner Edward Niema. Den presenterte jeg på tirsdag, så derfor blir det en lydbok jeg så vidt begynte på i bilen på fredag hjem fra jobb, og det blir ingen direkte smakebit
 
En gruppe unge japanske kvinner er på vei over Stillehavet. I Amerika-koffertene har de pakket det de trenger for det nye livet: en hvit silkekimono til bryllupsnatta, fargerike bomullskimonoer til hverdagsbruk, kalligrafipensler, tynne ark med rispapir, små messingbuddhaer, elfenbensfigurer av reveguden. Stuet sammen nede på tredje klasse sammenligner de bilder av mennene de har brevvekslet med og nå skal møte. Men på kaia i San Francisco ser de ikke den staute unge mannen som var på fotografiet. Mannen de skal gifte seg med er en fremmed, og det nye livet har ingenting med drømmene å gjøre.
 


21 kommentarer:

  1. Julie Otsuka har jag hört väldigt mycket om, och bara bra saker tror jag. Kanske läser jag något av henne :)

    SvarSlett
  2. Det er ikke så lett å komme med smakebit fra en lydbok, spesielt ikke når en sitter i bilen. Denne boken har jeg lest, men ble ikke komfortabel med stilen. Det ble for oppstykket med all oppramsingen av alt mulig, og jeg følte at jeg ikke ble kjent med noen eller noe. Lykke til, håper du liker den :)

    SvarSlett
  3. Takk for (lyd)boktips! :) Virker interessant.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Den här har jag läst och gillade. Ha en fin söndag!

    SvarSlett
  5. Denne har jeg lest, men den var ikke blant mine favoritter. Det hadde med skrivemåten å gjøre. Den var intens og noen ganger forvirrende. Jeg håper du liker den bedre enn meg :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Denne har eg på "ventelista", men eg har lese litt ymse meldingar om den. Håpar den fell i smak hos deg, og at opplesaren er god! Lag ein fin søndag :-)

    SvarSlett
  7. Tack för smakebit. Otsuka får jag försöka läsa något av.

    SvarSlett
  8. Jeg leste denne for noen år siden og elsket den. Den er så nydelig, og jeg elsker hvordan forfatteren brukte "vi". Ingen enkeltperson, men en stor gruppe av individer med felles skjebne.

    SvarSlett
  9. Jeg likte denne godt, synes den var sterk og ga et godt bilde av mangfoldet i deres liv..

    SvarSlett
  10. Det här var en av mina favoritböcker från förra året! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Tack för en trevlig smakbit. Har precis beställt andra böcker av författaren för de kan nog vara något för mig.

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten. Julie Otsukas böcker tycker jag mycket om. :)

    SvarSlett
  13. Den har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. Det er interessant med en roman som gir så ulike tilbakemeldinger- og alle i forhold til skrivestilen. Spennende! Kos deg med lyttingen!

    SvarSlett
  15. Den här boken var en av mina favoriter förra året!

    SvarSlett
  16. Låter som en intressant bok och ska skriva upp den :) Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

    SvarSlett
  17. Takk for smakebiten! Denne boken har jeg vært nær ved å kjøpe flere ganger, men har av en eller annen grunn ikke gjort det. Den virker veldig interessant i alle fall!

    SvarSlett
  18. Den här läste jag förra året och det var en av årets höjdpunkter. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  19. en riktigt bra bok! berättar lågmält en stycke historia de flesta är okunniga om! bra smakbit

    SvarSlett
  20. Jag läste första boken hon skrev och ja, den var inte så bra. Får se om jag läser denna.

    SvarSlett
  21. Den här boken var en av de bästa jag läste förra året. :)

    SvarSlett