mandag 8. desember 2014

Boken på vent


Det er igjen tirsdag og tid for boken på hos Beathe. Denne gangen slet jeg litt med å finne en bok. Føler at jeg enten har lest eller har skrevet om alle bøkene som står på vent i bokhylla. Ikke har jeg noe fra biblioteket liggende heller.
Men etter en lang leting dukket denne boken opp. Jeg husker jeg leste om den og hadde veldig lyst å lese den.  Når jeg endelig fikk kjøpt den så oppdaget jeg at den er på 776 sider og da ble den liggende. Men den skal leses en dag :)
 
Alene sammen av Abraham Verghese



Alene sammen er den medrivende historien om tvillingbrødrene Marion og Shiva Stone, som på dramatisk vis blir født på et misjonssykehus i Etiopia. Moren - en ung nonne - dør under fødselen, mens faren - en folkesky britisk lege - forsvinner med det samme.

Mens Etiopia står på randen av revolusjon, vokser tvillingene opp blant legene på misjonssykehuset i Addis Abeba. Sammen deler de både fascinasjonen for medisin, for politikk ... og etter hvert for den samme kvinnen.

Det er kjærligheten som skal splitte de to brødrene, og tvinge Marion til å flykte fra hjemlandet sitt og til New York. Men da fortiden innhenter ham, må Marion legge skjebnen sin i hendene på de to han har minst tillit til i denne verden: sin britiske far, som forlot ham, og sin bror, som sviktet ham.

6 kommentarer:

  1. Ja, det kan være kvierfullt å gå i gang med tykke bøker, jeg har også sett litt på denne for en god stund siden men det har ikke blitt til at jeg har kjøpt den. I grunnen var det fint med en påminnelse på denne, tusen takk for det. Ha en fin dag, Lene:-)

    SvarSlett
  2. Jeg velger også ofte de "smaleste" bøkene når jeg har mye på lager. Men denne boka høres da ut til å være en god kosebok, så jeg noterer likevel. Får se hva du skriver når du har lest den! God tirsdag!

    SvarSlett
  3. Denne har jeg hørt om og tenkt at kunne være en fin bok. Jeg velger også ofte tynne bøker når jeg har mye å lese, men en skikkelig tykk bok med en vidunderlig historie er nok det beste som finnes! Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  4. Ja, det var mange sider, men virker som en bra historie. Håper den er verdt lesingen når du kommer så langt :)

    SvarSlett
  5. Håper den gir deg glede når du en dag får lest den.:)

    SvarSlett
  6. Dette må da være i spennende bok!? Jeg kjenner meg igjen i å velge bort de aller tjukkeste bøkene, enda erfaringa sier meg at det ofte er de som gjør mest inntrykk når de først blir lest... Jeg trur det er noe med redsel for å "kaste bort" tid på ei lang bok som kanskje ikke innfrir- tid man kunne brukt på opptil flere andre, tynnere bøker.
    Plutselig en dag får du nok ånden oer deg ;o)

    SvarSlett