søndag 2. november 2014

En smakebit på søndag

Det er søndag og tid for en smakebit
 
Jeg startet i går på Fornuft og følelser av Jane Austen. Jeg har tidligere sett filmen, og jeg har lest stolthet og fordom, Mansfield park og overtalelse. Denne boken ble første gang utgitt i 181. Mener å ha lest at dette var hennes første utgivelse. Jeg liker hennes bøker godt og lar meg lett sjarmere av hennes detaljerte og artige karakterskildringer.
 
 
Boken handler om enken etter Henry Dashwood og deres døtre Ellinor, Margaret og Marianne. De blir nødt til å forlate sitt komfortable liv i Sussex  og leie et lite hus i Devonshire.
 
 
Edward Ferrars utmerket seg ikke ved spesielle fortrinn hva utseende og fremtreden angikk. Han var ikke pen, og han var ikke tilstrekkelig utadvendt til å være sjarmerende. Han var unødig usikker på seg selv, men når han overvant sin naturlige sjenerthet, viste hans opptreden alle tegn på et åpent og varmt hjerte. Han hadde god forstand, og hans utdannelse ytterligere hadde forbedret. Men han hadde verken anlegg eller hang til å leve opp til morens og søsterens ambisjoner
 

 


21 kommentarer:

  1. Det känns hemskt att säga det, men Jane Austen har jag aldrig riktigt fastnat för. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Har bara läst Stolthet och fördom. Lite småkul var den, så kanske borde man testa även denna Förnuft och känsla. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Jeg har lest denne og Stolthet og fordom, og sett 3 av filmene som er basert på bøkene hennes. Gleder meg til å lese mer. Kos deg med lesingen ,Lene :-)

    SvarSlett
  4. Tack för smakebiten, var länge sedan jag läste Jane Austen

    SvarSlett
  5. Jane Austen! Jane Austen! Jeg digger bøkene til den dama.
    Etter å ha sett filmen, klarer du å lese historien uten å se for deg de ulike skuespillerne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at filmen dukker opp i tankene mine mens jeg leser, men det er en stund siden jeg så den, så mye er litt utydelig

      Slett
  6. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvarSlett
  7. Koselig med smakebit=) Fin søndag til dere=) Vibeke

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten. Harkun lest Mansfield Park (en enkel versjon) av JaneAusten ifm Lines lesesirkel. . Ha en fin dag.:)

    SvarSlett
  9. Fin smakebit, men Jane Austen har jeg dessverre aldri hatt sansen for..

    SvarSlett
  10. En bok helt i min smak. Tack för smakbiten och ha en fortsatt fin söndag.

    SvarSlett
  11. Fornuft og følelse er min favorittbok. Jeg hadde lest den mange ganger før jeg leste Stolthet og fordom første ang. Og nå liker jeg begge to :-) Spesielt liker jeg å se filmene. Jeg kjøpte The complete collection of Jane Austen til Kindelen min for $0.99, men jeg har ikke fått begynt på noen av dem enda. Det må jeg nok gjøre noe med :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  12. Jeg har ikke lest boken, kun sett filmatisering i mange versjoner. Mange ganger.

    SvarSlett
  13. Älskar engelskan i Austens böcker :)

    SvarSlett
  14. Den skulle jag gärna läsa :)

    SvarSlett
  15. Jane Austen är en favorit. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  16. Jag gillar Jane Austen. Hon skrev väldigt smart och roligt.

    SvarSlett