lørdag 18. januar 2014

En smakebit på søndag

Gå inn på bloggen  Flukten fra virkeligheten vis du vil se flere smakebiter
 
Min smakebit denne søndagen kommer fra boken 
Edgar Feuchtwanger, HITLER - Min nabo
Jeg er kommet litt under  halvveis i boken. Smakebiten er fra side 110
I ti år fra han er fem til han er femten, er Edgar nabo med Adolf Hitler. Edgar er jøde. Fra sin post  i vinduet følger han med på nabomannen.
 
I Münchner Neueste Nachrichten ser vi denne morgenen bilder av en bygning som står i flammer. Det er faktisk riksdagen.
- Takk og pris at det ikke er en jøde, sier pappa
-Hvorfor sier du det, spør mamma
-Men har du ikke hørt det? Har du ikke lest artiklene? Det er bare det folk snakker om nå. De har arrestert mannen som startet brannen. Han heter Marinus Van der Lubbe og kommer fra Nederland. Han er en ung kommunist på knapt tjuefem år. Allerede dagen etter utnyttet Hitler denne situasjonen til å avskaffe alle borgerrettigheter. Selvfølgelig heter det seg at det er for å beskytte demokratiet. Han hevder at Tyskland er truet av terrorister, kommunister og utlendinger.


18 kommentarer:

  1. Såg att boken sägs vara sann. Det låter ju intressant. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Vi har smakebit fra samme bok denne søndagen. Det er bra - denne boken fortjener oppmerksomhet synes jeg Fortsatt god søndag.

    SvarSlett
  3. Är den autentisk alltså? Intressant låter den. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  4. Denne skal jeg ta fatt på igjen om litt. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvarSlett
  5. Virker som en spennende bok. Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  6. Denne boken virker interessant - takk for tips :)

    SvarSlett
  7. Så spennende! Denne vil jeg lese i løpet av året. Tusen takk for smakebiten og boktips :)

    SvarSlett
  8. Intressant. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvarSlett
  9. Låter som en väldigt intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  10. Denne tenker jeg at jeg nok må lese. Jeg har hørt mye fint om den. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  11. Jeg har planlagt å lese boka en gang. Fin smakebit Lena.

    SvarSlett
  12. Huff for en bok. Jeg skal lese den, og takker for smakebiten :) Håper du har en fin søndag!

    SvarSlett
  13. Denne har jeg ikke hørt om, takk for tips. Høres ut som en bok som må leses. Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  14. Dette tror jeg kan være en fin bok. Takk for smakebit og ha en fin søndag.:)

    SvarSlett
  15. Låter som en bok för mig.Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  16. Om den er sann virker den spennende og ganske interessant.
    Hitler må jo ha vokst opp han også, og hatt mennesker rundt seg - som alle vi andre... Men det er litt nifst å tenke på.

    SvarSlett
  17. Denne skal jeg lese i løpet av året. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  18. Denne noteres sporenstreks ned på SKAL lese! Høres interessant ut, spesielt om den er sann! Takk for smakebit !

    SvarSlett