tirsdag 30. april 2013

Boken på vent

 
 
Denne uken vil jeg presentere boken
Noen kjenner mitt navn av Lawrence Hill
 
 
 
Noen kjenner mitt navn er en storslagen historisk roman som spenner over tre kontinenter og to århundrer. Men denne prisbelønte boken er fremfor alt en hjerteskjærende beretning om livet til Aminata Diallo, en elleve år gammel jente som blir bortført fra sin landsby i Vest-Afrika og tvunget ombord i et slaveskip med kurs for South Carolina. Etter å ha jobbet på en indigoplantasje i mange år blir hun videresolgt, men klarer å flykte fra sin eier i New York, der hun havner midt i den amerikanske uavhengighetskrigen mot britene. Mange dramatiske begivenheter senere befinner hun seg nok en gang ombord i en seilskute på Atlanterhavet. Men nå er hun fri og på vei bort fra et land hun helst vil glemme, med kurs for et hjemland som ikke lenger finnes.
 


6 kommentarer:

  1. Spennende og grusomt! Det hørtes ut som en bok som dekker begge deler. Jeg har ikke hørt om den før men jeg noterer den ned :-)

    SvarSlett
  2. Å jaaaa, denne er fin! Og sterk og gripande og grusom! Eg likte boka veldig godt.

    SvarSlett
  3. Har hørt mye bra om denne- og den kaller iksom i meg når jeg ser den i butikenne..spørs om det er et hint om å lese den?

    SvarSlett
  4. Denne ser jeg virkelig frem til å ta fatt på en eller annen gang, så mange bøker som burde vært lest.... Ha en fin kveld,Lene:)

    SvarSlett
  5. Boka kan virkelig anbefales! En av de uforglemmelige...
    Dere som fortsatt har denne til gode, kan bare begynne å glede dere!!!

    SvarSlett
  6. Har lest om den før. Og med kommentarene over, så bør den leses. Får se hva jeg rekker.

    SvarSlett