tirsdag 31. juli 2012

Boken på vent

Da er det tirsdag og boken på vent hos Beathes bokhylle



Har kjøpt både Øya og hjemkomsten av Victoria Hislop men ikke fått lest dem.
















HJEMKOMSTEN

Under de majestetiske tårnene til Alhambra, kan man høre gjenlyden av musikk og hemmeligheter i Granadas brosteinsbelagte gater. Sonia Cameron kjenner ikke til byens forferdelige fortid - hun er der for å danse. Men en tilfeldig samtale i en stille kafé og en samling gamle fotografier trekker henne inn i en hjerteskjærende fortelling fra den spanske borgerkrigen. Sytti år tidligere huset kafeen familien Ramirez. I 1936 splintret Francos hær landets skjøre fred, og i hjertet av Granada blir familien vitne til de mest grusomme virkningene av konflikten. Splittet av politikk og tragedie må de alle velge side, og kjempe en personlig kamp mens Spania rives i biter foran øynene på dem.


ØYA
Alexis Fieldings mor, Sofia, har aldri fortalt noe om bakgrunnen sin. Alt hun vil si er at hun vokste opp i en landsby på Kreta før hun flyttet til London. Da Alexis bestemmer seg for å dra til Kreta, gir imidlertid Sofia henne et brev som hun ber henne overlevere til ei gammel venninne. Da hun ankommer landsbyen Pláka, oppdager Alexis at den ligger et steinkast fra den forlatte øya Spinalonga, ei øy som tidligere var bebodd av spedalske. Når hun møter Sofias venninne, Fortini, får hun høre historia om oldemora Eleni og døtrene hennes, og en familie som var hjemsøkt av tragedier, kriger og lidenskap.

5 kommentarer:

  1. Hjemkomsten har jeg lest og likte den veldig godt,Øya har jeg kjøpt men ikke lest enda, men hører at den får mye skryt. Flotte bøker du har valgt:-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gjort det omvendt: lest Øya, men ikke den andre. Øya er ei av mine absolutte favoritter!
      Nå blir jeg kanskje litt som en kjent bokinspirator, men i stedt for å be deg lese sakte, vil jeg si at du ikke behøver å skynde deg med å lese dem; man kan gjerne unne seg å suge litt på den karamellen det er å ha ei god bok å glede seg til!!

      Slett
  2. Tusen takk for titten hos meg i dag :) Åh, du har jammen noe å glede deg til, begge bøkene er utrolig bra :)

    SvarSlett
  3. Jeg har både Øya og Hjemkomsten, lest begge, og jeg har vært på Øya Spinalonga faktisk :) Du kunne lånt dem hos meg vet du ;o) Gled deg iallefall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har nettopp lånt 4 bøker av naboen. Dessverre går det litt tregt med lesing om dagne for jeg har fått øyekatar. Ble forkjøla på Kos. Jeg tar gjerne en titt i din bokhylle senere en dag :)

      Slett