torsdag 10. mai 2012

Min favoritt forfatter på bokstaven G

http://anettesbokboble.blogspot.com/2012/05/boktema-min-favorittforfatter-pa.html

Anettes bokblogg har tema min favoritt forfatter på bokstaven G. Tittet gjennom bokhyllen og så fort at dette var ikke lett. Valget faller da på Gunnar Staalesen som jeg leste 3 bøker av på 90 tallet i forbindelse med en skole oppgave. Leste bare krimbøker på den tiden og husker at  hans bøker med detektiven Varg Veum fanget min interesse. Jeg mener jeg leste "i mørket er alle hunder grå" "Din til døden" og "Begravde hunder biter ikke"


Gunnar Staalesen er født 1947 i Bergen hvor han fortsatt bor, og er utdannet cand.philol. med fagene engelsk, fransk og litteraturkunnskap.


Kriminalromaner
Vi skal arve vinden. 2010
Kalde hjerter. 2008
Dødens drabanter. 2006
Ansikt til ansikt. 2004
Som i et speil. 2002
De døde har det godt. Kriminalnoveller 1996
Skriften på veggen. 1995
Bergens mysterier (s.m. W. Dahl, E.T. Gjelsvik). 1995 (Eide)
Begravde hunder biter ikke. 1993
Dødelig madonna (s.m. Fredrik Skagen). 1993 (Bokmakeriet)
Bitre blomster. 1991
Falne engler. 1989
Svarte får. 1988
Knut Gribb tar Bergenstoget. 1986 (Bladkompaniet)
Hekseringen. Kriminalnoveller 1985
I mørket er alle ulver grå. 1983
Kvinnen i kjøleskapet. 1981
Tornerose sov i hundre år. 1980
Din til døden. 1979
Den femte passasjeren. 1978
Bukken til havresekken. 1977
Mannen som hatet julenisser. 1976
Rygg i rand, to i spann. 1975
Romaner
1999. Aftensang. 2000
1950. High Noon. 1998
1900. Morgenrød. 1997
Fortellingen om Barbara (ill. av Marianne Heske). 1971 (Pax)
Uskyldstider. 1969 (Pax)


Barne og -ungdomsbøker
Vikingskattens voktere. 1994
Vikingskattens forbannelse. 1992
Vikingskattens hemmelighet. 1990





8 kommentarer:

  1. Mye forfattere jeg ikke har lest noe av på G, skjønner jeg, hehe:) Men denne karen har jeg på lista mi:) Ha en flott torsdag:) Godt valg:)

    SvarSlett
  2. Ser du har god smak, hehe :)
    Jeg har lest alle bøkene hans, og koser meg like mye hver gang!
    Ønkser deg en glad helg!
    Pia xx

    SvarSlett
  3. El liker veldig godt å lese bøker men har desverre ikkje blitt så masse i det siste,men det er veldig kjekkt å lese.
    Fine helg til deg!
    Klem

    SvarSlett
  4. Flott valg av favorittforfatter! Jeg liker aller best "Aftensang", "High noon" og "Morgenrød". God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett
  5. eg er ikke så begeistret for bøkene hans, men har møtt gunnar et par ganger og han er en kjempekul og intelligent fyr :)

    SvarSlett
  6. En snart titt innom deg for å ønske deg ei riktig god helg!

    Klæm Vibeke

    SvarSlett
  7. Hei :)

    Tusen takk for koselig hilsen hos meg :) Så koselig at du vil være med på Giveawayen min :)

    Ha ei god helg og kos deg:)
    Klem Lisa:)

    SvarSlett
  8. Jeg har lest mye av Staalelsen da jeg var ungdom, lenge siden nå - men det var spennende lesing husker jeg :)

    SvarSlett