lørdag 31. mars 2012

Hva skal du lese i påsken?

Anettesbokboble lurer på hva skal du lese i påsken?
http://anettesbokboble.blogspot.com/2012/03/boktema-min-paskelektyre.html

Siden jeg skal ta eksamen i små barn i risiko må jeg nok lese litt i fagbøkene mine, men har noen bøker i bokhylla jeg gjerne vil lese også. Tror jeg vil starte med denne av Margaret Skjelbred
Dette er hvordan jeg oppfatter boken 
Vi møter 8 år gamle Alva som mister faren sin i en arbeidsulykke. Moren går inn i en dyp sorg og Alva sin savn og sorg  etter faren må hun bære alene. Moren tar med seg Alva og søsteren og flytter hjem til foreldrene sine som Alva aldri har hatt kontakt med. Her møter Alva en verden av streng gudsfrykt, forbud og fortielser. Hennes strategi for å overleve blir å samle på hemmeligheter, gjemme seg og  snakke med sin døde far. Hun blir påført mye vondt både fysisk og psykisk av eldre slektninger. Hun finner noen få personer som kommer til å bety mye for henne, mens hun aldri får noe nært forhold til sin mor igjen.

Veldig spennende, men også litt tung å lese. Det er tungt å kjenne på hvordan Alva må ha hatt det. Man får innblikk i flere ulykkelige mennesker liv som er påvirket av en  veldig streng gudsfrykt.

13 kommentarer:

  1. Spennende bokvalg! Ønsker deg en god påske, hilsen Anette :)

    SvarSlett
  2. Har ikke lest denne boken, den skal jeg skjekke nærmere ut:) Fin blogg, la meg som følger:) God påske!Og kos deg med boken og lykke til med eksamen!:)

    SvarSlett
  3. Takk for kommentar og at du vil være følger av bloggen.
    Skal ta en titt innom bloggen din også. God påske :)

    SvarSlett
  4. Ja, Enkemannen er oppfølgeren av Kvinne går til lege - mann går på byn=) Jeg gråt jeg og, selv om jeg ikke var gravid. Enkemannen er også til tider trist, og noen ganger hadde jeg lyst til å filleriste den mannen!!! Den er underholdene og fin, og verdt å lese=) God påske=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding. Da må jeg lese den :)

      Slett
  5. Har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men ble nysgjerrig på denne. La meg til som følger og ser frem til å følge deg videre,lykke til med eksamen og ha en riktig god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du vil følge bloggen. Har så vidt begynt på boken i dag.
      Riktig god påske til deg og :)

      Slett
  6. Denne boken har jeg ikke hørt om, googlet den og synes det høres ut som en gripende historie. Godt valg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har så vidt kommet i gang. Ikke så mye lesetid på dagtid med en aktiv gutt på snart 5 år i huset.
      Boken var hovedbok i bokklubbens nye bøker for en tid til bake. Håper den lever opp til mine forventninger :)

      Slett
  7. virker som en bra bok:)God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du titter innom.God påske til deg og

      Slett
  8. Kos deg masse Lene :)
    GOD PÅSKE til deg også :)

    Klem Bente

    SvarSlett